Voeding

Live, Love, Eat Healthy

Inleiding over voeding

Steeds vaker worden we geconfronteerd met de problemen rondom gezondheid. Als natuurgeneeskundig therapeut weet ik hoe belangrijk voeding is voor ons als mens. We zien bij kinderen al vaak een overgewicht van enkele kilo’s en in de loop van de jaren ontwikkelen zij ziektes die eigenlijk bij ouderen pas voor zouden moeten komen. Helaas is dit de praktijk. Denk hierbij aan diabetes type 2 (ook wel ouderdomssuiker genoemd). Kinderen die geen overgewicht hebben kunnen ook gezondheidsproblemen ontwikkelen door een tekort aan goede voedingsstoffen.

Het is dan ook van groot belang aandacht te geven aan onze voeding, niet alleen aan die van kinderen maar ook aan die van volwassenen. 

Ik kijk in de praktijk dus niet alleen naar de klacht waarmee iemand komt maar vooral naar een oplossing om met een gezonde leefstijl het lichaam te optimaliseren. Voeding heeft direct invloed op ons lichaam en zou voor ons als mens een natuurlijk weten moeten zijn. Door de jaren heen zijn we de weg een beetje kwijtgeraakt. 

Wat is er nu gezond en wat niet?

Leefgewoontes binnen een gezin

Als we binnen ons gezin merken dat er problemen ontstaan zoals overgewicht is het raadzaam om naar de leefgewoontes te kijken. We zijn vaak erg druk, nemen weinig tijd om te eten en zitten veelal achter de computer of televisie. Kinderen nemen vaak de gewoontes van ouders over en kennen vaak het hongergevoel niet meer, doordat zij zich veelal met tussendoortjes hebben gevuld. Als kinderen binnen het gezin leren om gezond en gevarieerd te eten zullen zij dit ook normaal vinden. Door een verkeerd eetpatroon zijn er vaak veel verkeerde reststoffen in ons lichaam die allerlei klachten kunnen veroorzaken. Het zijn soms kleine veranderingen die al veel opleveren.

Een goed ontbijt en wat rust voor het de deur uitgaan doet wonderen. Een  gewoonte van de ouder om niet te ontbijten wordt makkelijk overgenomen door het kind. Als kinderen op de basisschool niet vertrouwd zijn met gezonde voeding hoeven we het over de middelbare school al helemaal niet meer te hebben.

Als we verder kijken naar leefstijl zijn het ook hier vaak kleine aanpassingen die veel kunnen veranderen. Een groot deel van de kinderen beweegt veel te weinig. Er wordt minder buiten gespeeld en de kinderen worden regelmatig per auto naar school gebracht. Niet alleen naar school, ook naar de clubjes, de vriendjes enz. Dit patroon is terug te vinden bij de ouders. Boodschappen doen of naar de sportclub is sneller met de auto, hoewel?

Op dit terrein is dus best veel te winnen, vaker op de fiets of lopen geeft al een verbetering van de gezondheid. Voor een kind zou het goed zijn zeker één uur per dag intensief te bewegen en daarnaast nog twee keer in de week te sporten. Door de vele uren achter de computer en de televisie wordt dit vaak niet gehaald. Ouders kunnen samen met hun kinderen afspraken maken om deze inactieve stijl van leven met elkaar te gaan veranderen.

Eet meer groente en fruit

In de media is steeds meer te vinden over het belang van groenten en fruit. We kunnen er niet meer omheen, we eten te weinig groenten en fruit en de kwaliteit laat nog wel eens te wensen over. In het jaar 2018 is er een rapport uitgebracht door het RIVM waar nog steeds uit blijkt dat de door Nederland geadviseerde hoeveelheid groenten en fruit niet wordt gehaald. De landen om ons heen adviseren al jaren lang een grotere hoeveelheid groenten en fruit per dag.

Elke dag 4 tot 6 porties (handvol) groenten en fruit is wat er in steeds meer campagnes naar voren wordt gebracht. Er zijn al vele wetenschappelijke onderzoeken geweest die laten zien dat ziektes kunnen worden voorkomen door een ander voedingsgedrag. In groenten en fruit vinden we vele voedingsstoffen: vitaminen, mineralen, plantenstoffen, voedingsvezels en enzymen. Al deze stoffen zijn krachtige antioxidanten.
Ons lichaam maakt zelf ook antioxidanten maar het zijn met name de antioxidanten uit groenten en fruit die helpen om onze vrije radicalen op te ruimen. Vrije radicalen zijn stoffen die als bijproduct ontstaan bij het omzetten van voedsel in energie. Helaas zijn er nog veel meer manieren waarop de vrije radicalen toenemen, denk aan: roken, meeroken, UV licht, milieuvervuiling maar ook sporten. Door veel groenten en fruit te eten kunnen antioxidanten de schade die ontstaat voorkomen of verminderen. Verder zorgt een grote hoeveelheid van groenten en fruit voor een beter immuunsysteem.

Mocht u beslissen meer groenten en fruit te gaan eten verwacht dan niet dat u dadelijk een groot verschil merkt. Groenten en fruit werken niet als een medicijn. Bijvoorbeeld bij hoofdpijn neem ik een pijnstiller en na korte tijd zakt de hoofdpijn weg. Zo snel kan voeding niet werken. De functie van voeding is het leveren van bouwstoffen om het lichaam goed te onderhouden. Ons lichaam bestaat uit vele cellen die allemaal gedurende een bepaalde periode leven. Bloedcellen leven bijvoorbeeld 60-120 dagen en na ongeveer 3 tot 4 maanden is de bloedvoorraad vervangen. Zo leeft alles voor een bepaalde periode, ook het DNA in onze cellen. De kwaliteit van ons voedsel bepaalt de kwaliteit van onze cellen en is dan ook van groot belang. In het artikel van Optimum Sports Nutrition van Dr. Michael Colgan wordt dit alles beschreven. Gun u zelf de tijd om een betere gezondheid op te bouwen.

Uiteraard kan ik advies geven over het aanvullen van de voeding met groenten en fruit.

Contact:

Privacy

14 + 10 =